oferta szkolenia rad pedagogicznych oferta szkoleń

Oferta szkoleń

Wykaz zawiera propozycje tematów szkoleniowych Rad Pedagogicznych. Realizujemy również tematy wynikające z potrzeb danej placówki.

1. Nowe zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach (zmiany wprowadzone rozporządzeniem MEN z listopada 2010 r. m.in. planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach, zadania zespołów powołanych w szkołach, zadania zespołów, tworzenie dokumentacji, organizowanie spotkań, prowadzenie indywidualnych kart itp.) NOWOŚĆ!

2. Sposoby wspierania rodziców w skutecznym i świadomym stymulowaniu rozwoju dziecka

3. Monitorowanie nowej podstawy programowej

    • sposoby pracy z uczniem (jak nauczyciele pracują realizując nową podstawę programową)
    • w jaki sposób przekazywana jest wiedza uczniowi
    • uczeń szkoły podstawowej – uczę przez zabawę
    • uczeń starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjum - uczę przez ćwiczenia laboratoryjne, przez projekt
    • uczę przez aktywność dziecka na lekcji

(Szkoły podstawowe, gimnazja)

4. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży w przedszkolu i szkole

  • obowiązki dyrektora szkoły w związku ze zmianami w zakresie udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • dokumentowanie pracy z uczniami w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • zadania zespołów powołanych w szkołach
  • tworzenie dokumentacji
  • organizowanie spotkań zespołów
  • prowadzenie Kart Indywidualnych Potrzeb Ucznia
  • zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • tworzenie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych

(Szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)

5. Planowanie i przeprowadzanie ewaluacji wewnętrznej oraz wykorzystywanie jej wyników w pracy szkoły

  • zbieranie danych o szkole (obserwacja, wywiad, analiza dokumentów...)
  • analiza zebranych wiadomości, informacji o szkole
  • istota ewaluacji wewnętrznej i jej wpływ na doskonalenie jakości pracy szkoły
  • cele i zadania ewaluacji wewnętrznej
  • ewaluacja wewnętrzna jako element codziennej praktyki szkolnej
  • badawcza postawa osób prowadzących ewaluację i ich kompetencje w zakresie metodologii badań
  • budowanie pytań kluczowych, na które można odpowiedzieć na podstawie zebranych danych empirycznych
  • interakcje pomiędzy wszystkimi osobami związanymi z funkcjonowaniem szkoły/placówki
  • ewaluacja w praktyce szkolnej
  • forma raportu i sposoby upowszechniania wyników
  • wyciąganie wniosków
  • podejmowanie decyzji wynikających z wyciągniętych wniosków
  • wykorzystanie wyników ewaluacji do opracowania tematyki kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół/placówek

(Szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)

6. Autoewaluacja w pracy nauczyciela
  • analiza postaw i własnych zachowań wpływających na relacje
  • poczucie własnej wartości a sukces w pracy nauczyciela
  • potrzeba innowacji potrzebą ucznia czy nauczyciela?
  • zaplanowanie i dokumentowanie innowacji pedagogicznej
  • badanie efektywności wdrożonej innowacji w kontekście rozwoju zawodowego nauczyciela
  • techniki i strategie autoewaluacji – przykłady
  • zakres, cele, kryteria i standardy określania, jakości własnej pracy
  • planowanie rozwoju zawodowego w kontekście szeroko rozumianego rozwoju własnego nauczyciela
  • określenie obszarów rozwoju zawodowego (doskonalenie i dokształcanie zawodowe)
  • planowanie rozwoju zawodowego w kontekście szeroko rozumianego rozwoju własnego nauczyciela

(Szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)

7. Zmiany w szkole prowadzącej kształcenie zawodowe
  • charakterystyka nowych podstaw programowych, związek między podstawami programowymi a programami nauczania, nauczyciel w roli autora programu
  • zadania branżowych centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego
  • charakterystyka potrzeb nauczycieli w zakresie kwalifikacji w związku z projektowanymi zmianami
  • charakterystyka zmian w zakresie egzaminów i ich wpływ na organizację kształcenia zawodowego
  • charakterystyka działań ogólnopolskich na rzecz podnoszenia atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, promocja kształcenia zawodowego, projekty
  • warunki prawne współpracy, rola pracodawców w kształceniu zawodowym

(Szkoły ponadgimnazjalne)

8. Innowacje i eksperymenty w szkole – nowa jakość w edukacji

(Szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)

9. Wsparcie metodyczne nauczyciela przedszkola – jak realizować nową podstawę programową?

(Przedszkola)

10. Przygotowanie do realizacji nowej podstawy programowej w szkołach ponadgimnazjalnych

(Szkoły ponadgimnazjalne)

11. Aktywizacja uczniów w toku lekcyjnym – metody, formy, techniki pracy nauczyciela

(Dla wszystkich typów szkół)

12. Jak szkoła może podnieść efekty kształcenia? Uwarunkowania wyników sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych
  • koła zainteresowań: planowanie, prowadzenie, organizacja – czy mogą wpłynąć na podniesienie efektów kształcenia w szkole?
  • konstruowanie programów własnych – zajęć pozalekcyjnych, przedmiotowych.

(Szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)

13. Propozycje metod pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych
  • model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • nauczyciel jako doradca zawodowy ucznia
  • nauczyciel przedmiotu – wychowawcą
  • nauczyciel w oczach ucznia – o komunikowaniu się w profesjonalnych działaniach nauczyciela
  • praca z uczniem mającym trudności w nauce
  • praca z uczniem z trudnościami w koncentracji uwagi
  • praca z uczniem zdolnym
  • rozpoznawanie specyficznych trudności w uczeniu się
  • style uczenia się i style nauczania. Mapy myśli w praktyce szkolnej

(Szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)

14. Dokumentacja przebiegu nauczania w świetle obowiązujących przepisów
  • kontrola dokumentacji szkolnej

(Szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)

15. Jak przygotować się do kontroli w szkole w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego?
  • kontrola dokumentacji szkolnej
  • kontrola działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych w szkole

(Szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)

16. Doradztwo zawodowe w szkole
  • orientacja zawodowa i poradnictwo zawodowe w szkole
  • rola szkolnych Klubów Aktywizacji Zawodowej i Szkolnych Ośrodków Karier
  • jak możemy realizować obszary tematyczne związane z rozwojem samopoznania ucznia, zdolności i możliwości ucznia, jego zainteresowań, jego aktywności
  • realizacja obszaru nauka-praca-zawody, świat pracy, przygotowanie do roli pracownika
  • zapoznanie z grupami zawodów, predyspozycje potrzebne do wykonania określonego zawodu, zawody przyszłości
  • realizacja planowania kariery – planowanie działań, źródła poszukiwań, proces podejmowania decyzji
  • gdzie i jak poszukiwać pracy?

(Gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)

17. Praca przedszkolna wobec nowych wyzwań edukacyjnych
  • podwyższanie jakości pracy przedszkola poprzez doskonalenie metodyki prowadzonych zajęć z dziećmi
  • analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego
  • metody diagnozy 5-6-latków
  • prowadzenie pracy dydaktyczno-wyrównawczej w zakresie osiągania gotowości szkolnej oraz jej dokumentowanie

(Przedszkola)

18. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
  • ilustrowane opowiadanie – metody wspomagania rozwoju myślenia oraz zdolności skupienia uwagi i zapamiętywania u dzieci
  • prowadzenie pracy ddaktyczno-wyrównawczej w zakresie osiągania gotowości szkolnej dzieci starszych oraz jej dokumentowanie
  • propozycja rozwiązań metodycznych kształcących umiejętności matematyczne uczniów klas początkowych

(Przedszkola, szkoły podstawowe klasy I-III)

19. Realizacja nowej podstawy programowej w przedszkolu. Czy przedszkolaki mogą uczyć się z podręczników i ćwiczeń?

(Przedszkola)

20. Realizacja nowej podstawy programowej

(Szkoły podstawowe, gimnazja)

21. Nauczyciel w roli opiekuna stażu
  • jak realizować opiekę nad młodym nauczycielem
  • mój start w szkole

(Przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)

22. Podniesienie efektywności kształcenia u uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

(Szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)

23. Projekt edukacyjny jako metoda pracy z uczniem
  • Projekt jako narzędzie integracji międzyprzedmiotowej

(Szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)

24. Zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach – zmiany wprowadzone nowym rozporządzeniem

(Szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)

 

Wychowawca w szkole

  1. Agresja w szkole - systemowa metoda radzenia sobie z agresją wśród uczniów.
  2. Diagnoza wychowawcza klasy.
  3. Lekcja wychowawcza - lekcja, na którą się czeka.
  4. Role grupowe w zgranej klasie.
  5. Skuteczne i nieskuteczne strategie profilaktyczne.
  6. Szacunek, tolerancja.
  7. Źródła przemocy - wprowadzenie do problemu agresji w szkole.

 

Nauczyciel - dydaktyk - wychowawca

  1. Bieżące diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia.
  2. Dyskalkulia, dyslalia - przyczyny, rozpoznanie, pomoc.
  3. Dziecko nadpobudliwe i nadruchliwe (ADHD).
  4. Dziecko nadpobudliwe w klasie szkolnej.
  5. Dziecko nieśmiałe w klasie szkolnej.
  6. Dziecko w sieci - korzyści i zagrożenia płynące z Internetu.
  7. Emisja głosu w pracy nauczyciela.
  8. Komunikacja interpersonalna nauczyciel – uczeń.
  9. Nauczania kształtujące.
  10. Pomiar dydaktyczny.
  11. Praca z uczniem zdolnym.
  12. Warsztaty, trening umiejętności wychowawczych, tworzenie udanego zespołu klasowego.
  13. Wychowanie przeciw przemocy i agresji wśród nastolatków.

 

Nauczyciel – rodzic

  1. Bezpieczne media.
  2. Budowanie dobrej współpracy z rodzicami.
  3. Jak wspomagać w domu motywację dzieci?
  4. Jak zapobiegać nieobecnościom uczniów w szkole?
  5. Programy profilaktyczne i ich realizacja w szkole, ewaluacja.

 

Szkolenia dyrektorów

  1. Analiza i ocena efektów działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły w świetle nowego rozporządzenia MEN w sprawie nadzoru pedagogicznego.
  2. Ewaluacja wewnętrzna i wykorzystywanie jej wyników do podejmowania działań.
  3. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym (efektywność współpracy z rodzicami).
  4. Jak skutecznie prowadzić kontrolę (prawo oświatowe i jego przestrzeganie w szkole – statut).
  5. Motywowanie i inspirowanie nauczycieli do doskonalenia i rozwoju (różnego rodzaju innowacje, przykłady dobrych praktyk, szkolny WDN).
  6. Porozumienie w szkole - zasady negocjacji i mediacji.
  7. Stymulowanie procesami zachodzącymi w szkole (planowanie szkoleń rad pedagogicznych) w kontekście wyników egzaminów zewnętrznych.
  8. Szkolny WDN.
  9. Wskaźniki osiągnięć edukacyjnych (np. EWD), ich konteksty i wykorzystywanie w pracy szkoły.

 

Wspieranie ucznia

  1. Budowanie zespołu klasowego oraz prawidłowych relacji między wychowawcą a uczniem.
  2. Ćwiczenia w kształtowaniu u dzieci wysokiej samooceny i wiary w siebie.
  3. Ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej.
  4. Diagnoza ucznia. Rozeznanie w strukturze zespołu klasowego. Pozycja ucznia w grupie.
  5. Diagnozowanie i monitorowanie rozwoju ucznia w celu jego wspierania aktywności szkolnej.
  6. Konstruowanie indywidualnych programów nauczania.
  7. Optymalizowanie warunków kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  8. Rola i zadania nauczyciela wychowawcy we współczesnej szkole.
  9. Sposoby prawidłowej komunikacji międzyludzkiej.
  10. Teoria wielorakiej inteligencji. Przyspieszone uczenie. Uczenie polisensoryczne z wykorzystaniem zabaw dydaktycznych.
  11. Teorie rozwoju we współczesnej edukacji dzieci. Znaczenie pracy mózgu w procesie uczenia się.
  12. Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w warunkach szkoły ogólnodostępnej.
  13. Usystematyzowanie wiedzy na temat aktywnych metod nauczania. Praktyczne poznanie wybranych metod.
  14. Współpraca z rodzicami. Znajomość sytuacji rodzinnej i środowiskowej.

 

Nowe propozycje

  1. Aktywne metody nauczania, warsztaty.
  2. Aktywne metody w edukacji zintegrowanej.
  3. Asertywność.
  4. Autoewaluacja w pracy nauczyciela w kontekście wyników egzaminów zewnętrznych.
  5. Bezpieczeństwo w szkole.
  6. Ciekawe metody pracy wychowawczej. Tworzenie programów wychowawczych.
  7. Hospitacja diagnozująca.
  8. Integracja sensoryczna.
  9. Integrowanie i modelowanie zespołu klasowego.
  10. Jak rozmawiać? Filozofowanie z dziećmi i młodzieżą jako jedna z metod.
  11. Komunikacja interpersonalna.
  12. Media w nauczaniu i wychowaniu.
  13. Metody aktywizujące w pracy z uczniem mającym trudności oraz z uczniem zdolnym.
  14. Prawa dziecka – ucznia – człowieka.
  15. Wewnątrzszkolny system doradztwa dla różnych poziomów kształcenia. Tworzenie zespołów zadaniowych.
  16. Doradztwo zawodowe w szkole. NOWOŚĆ!
  17. Innowacje i eksperymenty w szkole - nowa jakość w edukacji. NOWOŚĆ!
  18. Nauczyciel w roli opiekuna stażu (jak realizować opiekę nad młodym nauczycielem, mój start w szkole). NOWOŚĆ!
  19. Edukacja globalna i społeczeństwo obywatelskie. NOWOŚĆ!
  20. Jak napisać program poprawy efektywności kształcenia?
  21. Zmiany w podstawie programowej i ramowe plany nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych.
  22. Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno- zawodowego w szkołach.
  23. Przemoc w rodzinie. Jak pomóc dziecku krzywdzonemu zgodnie z procedurami „Niebieskie Karty”.
  24. Rola i zadania Pedagoga w pracy Zespołu Interdyscyplinarnego.
  25. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  26. Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej.
  27. Jak prowadzić w szkole ewaluację wewnętrzną?
  28. Czy 6-latki gotowe są pójść do szkoły?
  29. Organy pozarządowe ważnym partnerem w działaniach na rzecz edukacji.
  30. Nauczanie historii w szkołach ponadgimnazjalnych- trzeba uczyć jak myśleć historycznie?
  31. Jak kształcić na odległość?
  32. Jak sprawić, by szkoła stała się pasją dla ucznia?
  33. Profilaktyka bezpiecznych zachować seksualnych wśród młodzieży.
  34. Sytuacje konfliktowe w placówce oświatowej.
  35. Indywidualizacja w procesie nauczania.
  36. Bezpieczeństwo w szkole.
  37. Budowanie autorytetu w środowisku lokalnym przez nauczyciela.
  38. Mobbing w szkole.
  39. Wewnątrzszkolne regulacje organizacji pracy szkoły.
  40. Realizacja podstawowych form nadzoru pedagogicznego.
  41. Aktywizacja uczniow- metody, formy, techniki pracy nauczyciela.
  42. Nowa podstawa programowa- podstawowe zmiany na II etapie edukacyjnym.
  43. Umiejętność przekazywania i przyjmowania informacji zwrotnej warunkiem skuteczności nauczania i uczenia się.
  44. Ocenianie kształtujące elementem wspierającym rozwój ucznia.
  45. Wykorzystywanie wyników sprawdzianów i egzaminów zewnątrznych do podnoszenia jakości nauczania.
  46. Rola metody projektu edukacyjnego w kształtowaniu umiejętności kluczowych.

Najnowsze propozycje szkoleń wynikające z priorytetów MEN na rok 2013/2014:

  • AAC – Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – stosowanie metod komunikacji alternatywnej w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju.
  • Aktualne uregulowania prawne w zakresie uprawnień emerytalnych i możliwości korzystania ze świadczenia kompensacyjnego.
  • Autyzm wczesnodziecięcy – diagnoza, charakterystyka zaburzenia, funkcjonowanie dzieci z autyzmem, leczenie, terapie.
  • Awans zawodowy nauczyciela.
  • Diagnoza i terapia dzieci z ryzyka dysleksji w przedszkolu – prezentacja testu SWM, interpretacja wyników, prowadzenie terapii.
  • Dobór kadr kierowniczych i organizacja konkursów na stanowisko dyrektora.
  • Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów.
  • Dziecko w rodzinie z problemem przemocy.
  • Dziecko w rodzinie z problemem uzależnienia.
  • Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.
  • Lateralizacja – diagnoza, zaburzenia lateralizacji, postępowanie w przypadku oburęczności, wspieranie rozwoju dzieci leworęcznych.
  • Metody aktywizujące na języku polskim.
  • Nauczanie historii w szkołach ponadgimnazjalnych- trzeba uczyć jak myśleć historycznie?
  • Nieznane i znane - czyli jak ciekawie pracować z lekturami w gimnazjum.
  • Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego ( przedmiotów humanistycznych).
  • Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli, stosowanie kar porządkowych.
  • Postępowanie terapeutyczne wobec dzieci z autyzmem wczesnodziecięcym – terapia behawioralna, podejście neurobiologiczne.
  • Praca w grupie.
  • Procesy wspomagania rozwoju i edukacji młodzieży są zorganizowane i sprzyjają uczeniu się.
  • Projektowany zakres zmian ustawy Karta Nauczyciela.
  • Prowadzenie zajęć w świetlicy szkolnej.
  • Realizacja koncepcji pracy w placówkach oświatowych, w jaki sposób wpływa na rozwój uczniów i umożliwia organizacje pracy w sposób umożliwiający osiągnie celów.
  • Realizacja uprawnień wynikających z ustawy Karta Nauczyciela i ustawy o systemie oświaty, w tym między innymi: dodatek na zagospodarowanie, dodatek wiejski, świadczenie urlopowe, urlopy wypoczynkowe nauczycieli i dyrektorów szkół, wychowawcze, dla poratowania zdrowia, bezpłatne, na kształcenie się, pomoc zdrowotna, świadczenia socjalne.
  • Umiejętności i wiedza szóstoklasisty wobec propozycji zmian sprawdzianu zewnętrznego w 2015 roku.
  • Uregulowania prawne w zakresie kwalifikacji zawodowych nauczycieli, ustalania wynagrodzenia, zagospodarowania czasu pracy.
  • Uwzględnianie wniosków z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych w szkołach.
  • W jaki sposób podnieść jakość kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych.
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z grupy ryzyka rozwojowego – diagnoza objawów zaburzeń, wspieranie rozwoju, stosowanie metod Szkoły Krakowskiej (prof. Jadwigi Cieszyńskiej we wspieraniu rozwoju dziecka).
  • Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego.
  • Zachowania trudne dzieci z zaburzeniami rozwoju (upośledzenie umysłowe, autyzm, zaburzenia zachowania) – diagnoza, postępowanie terapeutyczne.
  • Zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy z nauczycielem w świetle przepisów KN, ustawy o systemie oświaty i Kodeksu pracy. Uprawnienia nauczycieli, w tym między innymi emerytalne i świadczenia kompensacyjne.